De leermiddelenketen in het onderwijs

Gisteren verscheen de uitgave “De leermiddelenketen in het onderwijs” van Kennisnet. Deze uitgave geeft een duidelijk inzicht over hetgeen de leermiddelenketen nu precies inhoudt en legt het belang hiervan uit. Een uitgave die nuttig kan zijn voor docenten, opleidingsmanagers en ondersteuners die te maken hebben met digitale leermiddelen. Dus zeker de moeite van het lezen waard.

Om digitale leermiddelen efficiƫnt te kunnen gebruiken in het onderwijs, spelen een aantal processen een voorname rol. Bij deze processen (selecteren van digitale lesmethodes, bestellen en toegang krijgen, leren en verwerken van resultaten) spelen verschillende partijen een belangrijke rol; uiteraard het onderwijs zelf, maar ook uitgeverijen, tussenhandelaren en leveranciers van educatieve (administratieve) systemen spelen hierbij een cruciale rol. Samen vormen zij de leermiddelenketen en werken zij intensief samen om het gebruik van digitale leermiddelen zo makkelijk, betrouwbaar en veilig mogelijk te maken.

In deze uitgave wordt aan de hand van het onderwijsleerproces uitleg gegeven over de werking van deze keten. De publicatie is geschreven vanuit het PO en VO, maar de inhoud blijft voor het MBO even relevant. Ten slotte wil ik niet onvermeld laten dat er in deze uitgave een tweetal online workshops staan die docenten inzicht geven in het didactisch gebruik van digitale leermethodes:

  1. Werken met leerlijnen: een online workshop op Wikiwijs, waarin wordt uitgelegd hoe je een digitale leermethode kunt inzetten bij een ontwikkelde leerlijn.
  2. Werken met leerdoelen: Een werkconferentie van Leerling2020 met hierin vele studie-activiteiten voor docenten die aan de slag willen met digitale didactiek vanuit leerdoelen.

Kortom een publicatie die het lezen meer dan waard is en waar docenten genoeg kennis kunnen opdoen op het gebied van digitaal lesgeven!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.